Variste Klinik Derecelendirme

0. Derece: Varis şikayetlerinin bulunmasına rağmen gözle görülür varis olmamasıdır(gizli varis). Klinik şikayeteri açıklamak için renkli Doppler US ile değerlendirme yapılır  ve gizli varis durumu saptanırsa erken dönemde tedavi imkanı doğar.

1. Derece: Çapı 4 mm’ye kadar kılcal ve retiküler varislerin bulunması. Bu tür varisler daha çok kadınlarda bulunmakta ve görsel/estetik şikayetleri ile ön plana çıkmaktadır. Tedavi gerektirirse skleroterapi, yüzeysel(cilt üzerinden) lazer veya radyofrekans uygulamaları yapılabilmektedir.

2. Derece: Çapı 4 mm’den geniş varislerin görülmesi. Esas kalın tipte variköz venlerin bulunduğu ve şikayetlerin ön planda olduğu durumdur. Hastalarda elirgin bacak şişliği ve cilt değişiklikleri olmadan ağrı, yanma, hassasiyet, huzursuzluk şikayetleri ve cilt üzerinde kabarmış varis damarları bulunur.

3. Derece: Kalın varislerle birlikte bacakta şişlik ve ödem bulunmasıdır, hastalığın ilerlemesine ve uzun süredir özellikle bacak alt yarısı ile ayak bileği düzeyinde variköz damar olmasına bağlı dolaşım bozukluğunu gösterir, daha da ilerlemeden tedavi olmak daha ciddi problemler oluşmadan önüne geçmek anlamına gelir.

4. Derece: Bacak uzun süredir mevcut varisler ve ödemin cilt dolaşımında belirgin bozukluğa yol açtığının göstergesidir, bir an önce tedavi uygulanmazsa bacakta kapanmayan yaralar ve daha zorlu bir tedavi süreci hastayı bekler.

5. Derece: Cilt değişiklikleri aşamasında tedavi olmayan hastalarda sonraki ve son aşama “varis ülserleri”  olarak da bilinen ve sıklıkla ayak bileği iç tarafında görülen yaraların oluşmasıdır, oluşup yara bakımıyla “iyileşen ülserler” 5.  klinik dereceyi oluşturur.

6. Derece: Varisin son evresi çoğunlukla ayak bileği iç tarafında görülen açık varis yarasının oluşmasıdır. Yara bakımı tedavisine rağmen iyileşmeleri zordur, esas oluşma nedeni olan venöz yetmezlik ortadan kaldırılmazsa giderek büyüyecek olan yaralardır.