Varis Belirtileri

Bacak Ağrısı

Varis hastalığında doktora en sık başvuru nedeni, bacak ağrısı ve bacak yüzeyinde meydana gelen damar kalınlaşmalarıdır. Yüzeyde belirginleşen damarlar genelde 2-3 mm çapın üzerinde mavi-yeşil renkte damarlardır. Bu durum özellikle kadın hastalarda görsel rahatsızlığa ve estetik kaygılara neden olmaktadır.

Varisleri bulunan kişilerde,  sabah kalktığında bütün gece uzatarak dinlenen bacakların gün içerisinde ayakta kalmakla artan ve akşam en belirgin hale gelen, ağrı ve ağırlık hissi, bacakta şişme tipik venöz yetmezlik belirtileridir. Bu hastalar ayaklarını uzatarak, hatta biraz yukarı kaldırarak dinlendirdiklerinde şikayetlerinde belirgin azalma ve bacakta rahatlama hissederler.

Özellikle varisin ilk oluşma safhasında yani, bacakta belirgin varis damarları olmadığı ancak bacak içerisindeki kaynak damarın  reflü(kaçak) yapmaya başladığı dönemde, sıcaklık ve yanma hissi ile gece krampları öncü belirtiler olarak ortaya çıkabilir.

Bu şikayetlere zaman içerisinde bacak kaslarında uyuşma, karıncalanma hissi ile varis olan bölgelerde kaşıntı eşlik edebilir. Bu kaşıntı ilerleyen varis sürecinde sürekli kaşımaya bağlı dermatit(cilt rahatsızlığı) ve yaralara da yol açabilir.

Varis hastalığı ilerledikçe, zaman içerisinde klinik ilerleme devam ettiği halde şikayetlere tolerans gelişebilir, bu tür hastalar özellikle de erkek hastalar, çok kalın ve boğum yapmış varisler bulunmasına rağmen şikayetleri olmadığını belirtir, bu da varisin sinsice ilerlemesine, bacakta devam eden dolaşım bozukluğunun ciltte renk değişiklikleri ve hatta daha da ileriki dönemde kapanmayan varis ülserlerine(yaralara) neden olur.

Şikayet olmaması nedeniyle tedavi edilmeyen ve iyice kalınlaşan varis damarlarında, dolaşımın belirgin yavaşlaması tromboz(pıhtılaşma) riskini de artırır. Bu tür hastaların uçak veya araba seyahati, herhangi başka rahatsızlık nedeniyle yatak istirahati gibi uzun süre hareketsiz kalmaları veya gebelik gibi bacak toplardamar dolaşımını yavaşlatan bir sürece girmeleri pıhtılaşma riskini kat ve kat artırır, tromboz gelişimiyle birlikte damar duvarı ve çevresinde iltihap oluşumu(tromboflebit) şikayetlerin daha da artmasına neden olur. Ayrıca tromboflebit geçiren varis hastalarında öncelikle tromboflebit tedavi edilmesi gerekmekte, varis tedavi olanakları da kısıtlanmaktadır. Hedef bu duruma gelmeden varisleri ortadan kaldırmaktır.