Varis Tipleri

Varisler 3 grupta incelenir:

Kılcal(spider) varisler:

Çapları 1-2 mm, pembe-kırmızı renkte ince örümcek ağı şeklinde olan varislerdir. Özellikle bayanlarda ergenlik döneminden itibaren her yaşta görülebileceği gibi, yaş ilerledikçe görülme sıklığı artar. Kılcal varisler sıklıkla estetik kaygılar dışında şikayete neden olmayan varislerdir. Kılcal damarların artması ve daha kalın varisler alması yavaş yavaş gerçekleşir, zaman sürecine yayılır. Kalınlaşması yani orta boy varisler haline gelmesi durumunda şikayetler başlayabilir.

Kılcal varis oluşumunda öncelikle genetik yatkınlık rol oynamakla birlikte, kalın varislerdeki gibi hormonal etkiler ve çalışma koşulları gibi etmenler de rol almaktadır.

Spider(örümcek) varis tedavisinde öncelikle derinde bu yüzey damarlarını besleyen damarlar var mı araştırılır, varsa bunlar öncelikle tedavi edilir. Ancak çoğu zaman tedavisi, yüzeysel(cilt üzerinden) lazer veya radyofrekans uygulamaları ile varisleri yok etmeye yönelik tedavidir.

Retiküler(orta boy) varisler:

Çapları 2-4 mm, daha çok mor-yeşil renkte, hem kozmetik ve hem klinik şikayetlere neden olan varislerdir. Daha çok kılcal varisler ile birlikte görülür, çoğu zaman kılcal varisleri tetikleyici rol oynayabilir.

Retiküler varis oluşmasının nedenleri de, diğer  tiplerde olduğu gibi benzerdir. Özellikle kadınlarda hamilelik sürecinde ve sonrasında sık görülür.

Görsel-estetik kaygılar yanında, bacak ağrısı, varisin yoğunlaştığı bölgelerde yanma ve ısı artışı, uzun süre ayakta kalmakla oluşan ayak şişliği gibi klinik şikayetler görülür. Teşhisinde, Doppler ultrasonografi ile damarların seyri ve daha derin damarlar ile irtibatı incelenir. Tedavisi, sıklıkla uygulanan köpük veya sıvı skleroterapi ile damarların kapatılması ve ortadan kaldırılmasıdır.

Kalın Varisler(variköz venler):

Çapları 4 mm ve üzeri, sıklıkla yeşil renkte, klinik şikayetlerin ön planda olduğu ve tedavi edilmesi mutlak gerekli varislerdir. Uzun süredir var olan kalın varislerde şikayetlere tolerans gelişimi ve şikayet olmaması durumu görülebilirse de, oluşabilecek potansiyel komplikasyonlar(ilerleyen süreçte bacakta kapanmayan varis yaraları oluşması, tromboflebit ve akciğer embolisi riski gibi) nedeniyle tedavi edilmelidir.

Bu tür varislerde klinik şikayetleri azaltmak üzere varis çorabı ve varis ilaçları kullanılırsa da; kesin ve sorunsuz bir tedavi lazer veya radyofrekans gibi damar içerisine uygulanan tedavidir. Bu tedavi yöntemlerinde hedef, varislere sebep olan kaynak damarı içeriden uygulanan yüksek enerji ile tahrip ederek ortadan kaldırmaktır.